MÁME PRO VÁS PRÁCI. PLATÍME MILIARDU.
Zpráva třikrát zablikala v horní části monitoru a pak zmizela. Rod Morgan
se usmál. O kvazimultivládním, kvazikomercionálním konsorciu, které
shromažďuje prostředky k financování riskantní výpravy k Saturnu, už
slyšel. Ukončil hru WARPWORLD, kterou právě hrál, a přepnul na net-mail,
aby si přečetl zbytek vzkazu. Uhodl - zpráva opravdu přišla od konsorcia.
Ta práce musela být doopravdy riskantní, když za ni nabízeli rovnou
miliardu dolarů. Přestože dolar už nebyl, co býval dřív, miliarda byla
pořád hromada peněz.
Rod si přečetl zprávu. Nabízeli mu velení výpravy. To ho koneckonců
nepřekvapovalo, byl nejlepší kosmický pilot k mání. Bez zaváhání napsal
odpověď.
PRÁCI PŘIJÍMÁM. KOHO BUDU MÍT V POSÁDCE?
Odpověď si k němu brzy našla cestu etérem a optickými vlákny SolNetu.
Seznam obsahoval pět jmen. Dvě - Seiči Takeo a Pete Stewart - mu nic
neříkala, ale další tři znal Rod dobře, protože se s těmi lidmi podílel na
výstavbě základny na Marsu. Sandra Greenová a Daniel Horning na ní stále
ještě byli. Horning byl jeden ze tří lékařů na Marsu, vlastně nejlepší
z nich, kromě toho byl skvělý technik manipulace s odpady - nezbytný člen
posádky každá dlouhodobé výpravy. Sandra byla bioložka a byla členka
skupiny, která měla na Marsu za úkol pátrat po místních formách života.
Byla také nouzovým zdravotním technikem malé vědecké skupinky na Boreální
základně. Na štěstí pro konsorcium financující základnu na Marsu, ale na
neštěstí pro vědce to teď vypadalo, že na Marsu žádné místní formy života
nejsou . V důsledku toho se zelení, Míroví ochránci planety, do kolonizace
Marsu zatím nijak bouřlivě nevměšovali.
Poslední ze tří jmen na seznamu, Chastity Blazeovou, znal Rod velice dobře.
Byli společně členy Transplanetární skupiny kosmické dopravy, která se
starala o pilotování nákladních lodí na Mars a zpátky. Rod se z poslední
cesty vrátil před čtrnácti dny a nyní si užíval velice zaslouženou
dovolenou na plážích San Diega, kde se opaloval, zatímco Chastity nejspíš
právě vyrážela na cestu domů. Pokud bude v posádce ona, nebude výprava jen
výnosná, ale také zábavná. Rod zavřel svůj přenosný počítač, opatrně, aby
se mu do něj nedostal písek, schoval ho do obalu a pak se rozběhl přes pláž
k moři.
O patnáct minut později se stejná zpráva objevila na dotekové obrazovce
terminálu na palubě obří nákladní kosmické lodě, která zrovna přešla na
vysokorychlostní odletovou dráhu z Marsu.
MÁME PRO VÁS PRÁCI. PLATÍME MILIARDU.
Chastity ze všeho nejdříve napadlo, že je to něčí pokus o vtip, a proto
pečlivě prozkoumala zkomprimované kontaktní údaje na konci vzkazu a ověřila
si adresu odesilatele. Byl to art@sne.com.us.e - Art Dooley, president
Space s.r.n. Ačkoliv Art sám pravděpodobně miliardu dolarů neměl, věděl,
kde by se dala sehnat, takže zpráva přece jen asi nebyla hackerský žert.
Hbité prsty s krátce zastřiženými nehty na Chastitině pravé ruce se
rozběhly po dotekové obrazovce a brzy už se po SolNetu vracela její
odpověď.
ŘEKNĚTE MI O TOM NĚCO VÍC.
Země byla v tuto chvíli na opačné straně Slunce, než Mars, takže zpráva
bude potřebovat patnáct minut na to, aby se dostala k cíli. Pak bude třeba
dalších patnácti minut, než přijde odpověď. To poskytovalo Chastity
dostatek času, aby si všechno pořádně promyslela, protože teď, když navedla
loď na letovou dráhu, neměla v podstatě nic na práci. Shrnula si náramky na
levé ruce ze zápěstí, aby jí nepřekážely, a pak se vrátila k práci na
malíčku. Chastity nejprve vyleštila jeho dlouhý nehet a pak na něj pečlivě
nakreslila vlajku Austrálie - místo hvězdiček si nalepila zrnka diamantu.
Tím dokončila sbírku vlajek, kterou teď bude týden nosit na levé ruce, než
se rozhodne pro nějaké jiné téma. Namalování každého nehtu jí zabralo
spoustu času, ale toho teď měla víc než dost.
Chastity a její dvoučlenná posádka, skládající se z druhého pilota
a strojníka, se vraceli na nákladní lodi Boeing-Mitsubishi z Marsu, kam
doručili náklad přesných 3-D mechfabů, chemsyntů a specializovaných
počítačových procesorů. Na Marsu byla hojnost surovin, a proto místo aby
tam dopravovali jídlo, palivo, obydlí a stroje, dovezli speciální zařízení,
které to všechno dokázalo vyrobit z marsovské atmosféry a půdy. Všechny
možné stroje - včetně gigantických těžních věží na vodu, osobních počítačů,
buldozerů, marsovských letounů a balistických skákačů - byly vyrobeny
pomocí mechfabů přímo na základně Olympia a ze Země se dovážely jen složité
procesory, které tvořily mozky strojů.
Jako mechfaby sloužily k výrobě strojů, chemsynty zase vyráběly palivo
a jídlo, které udržovalo v provozu stroje i lidi. Syntetický řízek
ochutnala Chastity při své poslední večeři na Marsu - byl tak dobrý, že
dlouho otálela v jídelně a odhodlávala se objednat si ještě jeden, místo
aby si šla zatančit se svalovcem, se kterým měla ten večer schůzku.
To Chastity připomnělo, že jediná příležitost, kdy se s Artem Dooleyem
setkala osobně, bylo shodou okolností také rande. Bylo to před osmi lety.
Zrovna získala doktorát z astroinženýrství na MIT, zatímco Art studoval
posledním rokem práva na Harvardu - specializoval se na kosmické právo.
Pozval ji na malou recepci před hlavním banketem pořádaným u příležitosti
výroční setkání Mezinárodní astronautické federace, které se toho roku
pořádalo v Bostonu. Už tehdy nosila dlouhé nehty a spoustu náramků na obou
rukou. Vzpomněla si, že si na ten večer vzala svoje nejlepší šaty, červené,
bez ramínek. Jako nejmladší a největší žena na recepci vzbudila značnou
pozornost, a když delegáti MAF ve smokinzích zjistili, že ta ztepilá
černovlasá a fialkovooká kráska s nimi docela dobře dokáže držet krok
v odborné konverzaci, zapamatovali si ji. Toho večera udělala dojem na
mnoho významných lidí, včetně ředitele Boeing-Mitsubishi. Nakonec se z toho
vyklubala smlouva na práci zkušebního pilota kosmických lodí, což postupně
vedlo k jejímu současnému zaměstnání u TransPlanetární - stala se pilotem
lodí, které dříve testovala.
Vzpomněla si, že jí Art byl toho večera velice nápomocný a dal si záležet,
aby ji představil každému, na kom záleželo. Potom vždy diskrétně
poodstoupil a poslouchal, zatímco ona vedla konverzaci. Zvláštní, že od té
doby se s ní nespojil. Až teď, po osmi letech, od něj dostala tuto záhadnou
zprávu.
Na podobné konferenci MAF před pěti lety začal skutečný kosmický věk.
V obskurním článku nazvaném 'Vlastnosti NHe 64
' optoatomový chemik jménem
George Phillips z Národního institutu standardů a techniky v Boulderu ve
státu Colorado popsal leteckým technikům strukturu a energetické vlastnosti
nitrostabilizovaného metastabilního helia, které nyní atomoví fyzikové
nazývají nitrometahelium a letečtí technici 'meta'.
Meta ma zvláštní molekulu, něco mezi skákací kuličkou a vinným hroznem.
V jejím jádru se nachází jediný atom excitovaného dusíku, obklopený
šedesáti čtyřmi heliovými atomy, z nichž každý má jeden elektron převedený
do energeticky metastabilního stavu. Metastabilní helium se dá vyrobit
poměrně snadno - stačí do heliového plynu pustit trochu vysokonapěťového
elektrického proudu. Velký počet metastabilních atomů helia je v každém
neonovém poutači stejně jako v helioneonových laserech čteček čárkového
kódu v supermarketech. Už dávno se ví, že kdyby se metastabilní helium dalo
skladovat, bylo by z něj skvělé raketové palivo, protože obsahuje více
energie na jednotku hmoty než jakákoliv jiná známá látka. Samostatný
metastabilní atom helia má životnost dvě a půl hodiny, ale při zhuštění
většího množství v nádrži klesne životnost na pouhý zlomek sekundy, čímž se
stává jako raketové palivo nepoužitelné.
Phillips zjistil, že pokud vytvoříte směs heliových a dusíkových atomů
a potom je vybudíte do metastabilního stavu lasery, shluknou se
metastabilní atomy helia kolem atomů dusíku. Shluky tvořené šedesáti čtyřmi
atomy metastabilního helia obklopujícími jediný vybuzený dusíkový atom se
ukázaly být mimořádně stabilní. Nějakým divným, stále ještě nepochopeným
způsobem stabilizuje jediný dusíkový atom dokonale vybuzené heliové atomy.
Meta shluky se podařilo zkondenzovat v kapalinu. A co je na tom nejlepší,
kapalná meta se dá skladovat v poměrně širokém spektru teploty bez
nebezpečí exploze. Lavinovitý proces nespustí dokonce ani občasné kosmické
záření. Pokud by ovšem byla meta zahřátá na více než dva tisíce dvě stě
kelvinů, shluky by se rozpadly. O pouhou milisekundu později by šedesát
čtyři heliové atomy ze shluku uvolnily svou energii a vytvořily by
purpurovo rudou plazmu ionizovaného heliového plynu s rozptýlenými atomy
dusíku.
Aby si s tímto energeticky novým palivem poradily rakety, musely být
vyvinuty speciální motory s 'magnetickými štíty'. Meta má naštěstí
i vysokou tepelnou kapacitu, takže může být předtím, než je 'spálena'
v reakční komoře, využita k chlazení trysek. Netrvalo to dlouho a technici
vyrobili první raketový motor, který pracoval na principu přeměny shluků
mety v reaktivní kinetickou energii zplodin. Rychlost uvolňování zplodin
dosahovala třicet kilometrů za sekundu, což je zhruba šestkrát víc, než
kolik se zatím podařilo dosáhnout s nejlepším raketovým palivem, kapalným
vodíkem spalovaným v kapalném kyslíku. Zatímco doposud se kosmické rakety
určené k vynášení nákladu na oběžnou dráhu skládaly většinou z nádrží,
v nových strojích MACDAC připadala na palivo obvykle pouhá jedna třetina
celkové suché váhy. Dokonce i meziplanetární náklaďák Boeing-Mitsubishi,
kterému velela Chastity, potřeboval jen tolik paliva, kolik sám vážil, aby
uletěl polovinu AU k Marsu za méně než dva měsíce. Ve svém důsledku to
znamenalo, že každá společnost, která dokázala postavit letadlo, mohla
sestrojit i nákladní nebo osobní kosmickou loď. Na oběžné dráze Země nyní
byly tři kosmické hotely a základna Luna. Brzy bude na Marsu dokončena
základna pro superbohaté turisty, kteří touží vystoupit na nejvyšší horu ve
Sluneční soustavě - Olympus. Na rozdíl od Chastitina pomalého náklaďáku
dokázaly urazit nové výletní lodě cestu ze Země na Mars za pouhých deset
dní.
O tři týdny později vešla Chastity do Artovy kanceláře. Když ji Art uviděl,
bodlo ho u srdce. Jediné slovo, které ji může vystihnout, je nejspíš
'velkolepá', pomyslel si. Měla tmavé, vlnité vlasy, fialkové oči, výrazné
rysy a tělo desetibojařské přebornice. Artovi neuniklo, že na levé ruce má
stále dlouhé, fantasticky pomalované nehty a pořád na ní nosí obrovské
množství náramků. Zato na pravé ruce neměla ani jeden a nehty na ní měla
krátce zastřižené, aby jí nebránily při jemném ovládání meziplanetární
kosmické lodi.
Pohled na její dlouhé, umělecky ozdobené nehty vrátil Arta do doby, kdy ji
uviděl poprvé. Bylo to před osmi lety a zrovna se poohlížel po nějaké
vhodné manželce. Pustil se do toho s důkladností, s jakou dělal ve svém
životě všechno. Tehdy už skoro dostudoval - jako jeden z nejlepších žáků,
samozřejmě. Bylo načase, aby postoupil do další fáze svých životních plánů.
Věděl, že je nositelem kvalitních genů, a cítil, že si svět zaslouží, aby
je předal dál. Proto se rozhodl najít si ženu, jejíž genetická výbava by
doplnila jeho; nějakou s matematickými a analytickými schopnostmi mísícími
se se společenským a uměleckým nadáním, vysokou, aby kompenzovala jeho
podsaditou postavu, a takovou, která by byla ochotná porodit čtyři děti.
Chastity byla jednou z mnoha, které si Art vyhlédl a pozval na schůzku. Už
při jejich prvním setkání však zjistil, že jejím primárním cílem je
pilotovat kosmickou loď. A jelikož riziko nemoci z ozáření v kosmickém
prostoru se s bezpečným těhotenstvím příliš neslučuje, místo aby se jí
pokusil dvořit, seznámil ji na recepci s přáteli svého otce a ona se
chopila příležitosti.
Art ženu nakonec našel - Blanche, prvotřídní počítačovou expertku - a spolu
s ní teď očekával čtvrtého potomka. Blanche přitom stačila udělat kariéru
na SolNetu. Po celou tu dobu byl Blanche věrný, ale nyní se nedokázal
ubránit pomyšlení, jaké by to asi bylo, kdyby mu ty dlouhé nehty pomalu
přejížděly po nahých zádech...
"Ahoj, Chastity," pozdravil ji. "Vypadáš skvěle jako obvykle."
"Co to mělo být s tou prací za miliardu?" zeptala se Chastity, která byla
zvyklá jít hned k věci.
"Zabere ti dva a půl roku - třicet měsíců. Je to riskantní a snadno se
přitom dá přijít o život, takže nám připadalo, že miliarda je vcelku úměrná
odměna."
"Musí to být zatraceně riskantní, když jsi to ohodnotil na celou miliardu,"
poznamenala Chastity opatrně. "Je to vůbec legální? ...a kdo jsou ti 'my',
za které mluvíš?"
"Zastupuji konsorcium. Zahrnuje vlády mnohých zemí s kosmickým potenciálem,
takže legální je to docela určitě. Je v něm také několik výrobců letadel,
společností pro kosmickou dopravu a majitelů kosmických základen. Naším
dlouhodobým cílem je zajistit dostatečný zdroj levné mety. Na její
dosažitelnosti za rozumnou cenu v podstatě závisí celý další rozvoj
kosmonautiky."
"Už jsem si s tím sama začala dělat starosti," řekla Chastity.
Aniž by čekala na vyzvání, uvelebila se v křesle. "Helium je na této
planetě velice vzácný prvek a pokaždé, když nastartuju náklaďák, vypustím
ho několik set tun do vesmíru."
"Nejsi jediná, koho to zneklidňuje," odpověděl Art a posadil se na okraj
psacího stolu. "Liga za ochranu helia demonstruje na Kagošimě, Bajkonuru
i na Canaveralu. S podobnými cvoky si sice v Americe dovedeme poradit, ale
v jiných zemích působí demonstranti politické problémy."
"A nemají snad ti demonstranti pravdu?" opáčila Chastity.
"Ve skutečnosti ne," řekl Art. "Ze studní v Texasu a jiných západních
státech čerpáme stovky milionů tun přírodního plynu za rok a zhruba sedm
procent z toho je helium. S rostoucími požadavky na helium pro výrobu mety
odkryli těžaři další vysokokoncentrační studny, takže máme helia dost,
i když si to možná členové LZOH nemyslí. Jenomže ještě musíme přeměnit
helium v metu a pak ji dopravit do vesmíru, na což se spotřebuje další
meta. Proto se konsorcium snaží zajistit v podstatě neomezený zdroj mety
přímo ve vesmíru."
Chastity se zatvářila zmateně. Její fialkové oči jako by pod nakrčeným
obočím ztmavly, jak se úporně snažila porozumět tomu, co se jí Art snažil
vysvětlit. "Helium dostalo své jméno podle Slunce, protože právě tam bylo
poprvé prokázáno spektroskopickou analýzou," řekla. "Ale přece je nechcete
zachytávat ze slunečního větru nebo dolovat na Měsíci? A kde jinde než na
Slunci se dá ve vesmíru najít významné množství helia?"
"Na Saturnu."
"Samozřejmě!" zvolala Chastity rozzlobená sama na sebe za to, že zapomněla
na vnější planety. "I když Jupiter je blíž... Co k tomu chcete použít?
Sběrnou sondu? Bylo by zajímavé letět na ní."
"Sběrná sonda by shromáždila hlavně vodík jen s několika procenty helia,"
odpověděl Art. "Ne. My plánujeme dopravit do atmosféry Saturnu továrnu na
metu, výrobní jednotku ukotvenou pod balonovým vorem. Továrna bude
z atmosféry získávat helium a měnit ho na metu. Kosmické tankery poháněné
metou ji pak dopraví zpátky do vnitřní sluneční soustavy. První výprava
prokáže uskutečnitelnost tohoto projektu tím, že dopraví k Saturnu lidmi
řízenou variantu takové výrobní jednotky, zprovozní ji a vyrobí v ní palivo
nutné pro svou zpáteční cestu. Proto jsme vybrali Saturn místo Jupiteru:
gravitační studna Saturnu není tak hluboká a přetížení v horních vrstvách
atmosféry odpovídá pozemské gravitaci, zatímco na Jupiteru by bylo
dvaapůlkrát vyšší. Na Saturnu se budeš cítit skoro jako na Zemi."
"Neřekla jsem, že tu práci vezmu," upozornila ho Chastity. "Vlastně už
práci mám... u TransPlanetární."
"TransPlanetární je členem konsorcia. Právě ředitelství TransPlanetární tě
doporučilo na místo pilota pro tuto výpravu."
"Pilota!" zvolala Chastity podrážděně. "A kdo bude velitel?"
"Rod Morgan," odpověděl Art. "Už tu práci přijal."
"Aha..." řekla Chastity a v duchu připustila, že Rod je přece jen starší
a zkušenější než ona.
"Co kdybychom ho zavolali?" navrhl Art a stiskl tlačítko bzučáku. "Poslední
tři týdny, zatímco ty jsi byla na cestě sem, spolupracuje s lodními
techniky. Pokud jde o technické otázky, zodpoví ti je lépe než já a já ti
zase mohu odpovědět na všechno, co se týká obchodní a finanční stránky
podniku."
Otevřely se dveře a dovnitř vešel Rod Morgan v kosmické kombinéze a měkkých
botách, jaké obvykle nosili piloti lodí TransPlanetární. Byl pohledný
a světlovlasý, skoro stejně vysoký a svalnatý jako Chastity, až na to, že
objem hrudníku každého z nich zahrnoval jiné proporce. Když je lidé od
TransPlanetární viděli spolupracovat, říkali si, že by z nich byl hezký
pár... a oni na tom skutečně tu a tam tak trochu zapracovali. "Ahoj, Rode,"
pozdravila ho Chastity a vstala z křesla, aby mu potřásla rukou. "To, že
výpravě velíš ty, je pro mě dobrý argument, abych se také přidala - skoro
stejně dobrý jako ta miliarda babek. Na čem poletíme?"
"V zásadě je to stejný náklaďák Boeing-Mitsubishi, na jakých létáme
normálně. Proto jsme také oba v čele seznamu. Místo nákladních modulů
budeme mít víc palivových nádrží, takže provedeme meziplanetární skok
rychleji a pořád nám ještě zbude dost paliva k navedení k Saturnu. Místo
přistávacích vzpěr budem mít balon."
"To vypadá na planetární výzkumnou expedici," řekla Chastity a obrátila se
k Artovi. "Jak to, že to nedělá NASA? ...nebo ESA ...nebo jestli je to pro
jednu zemi příliš drahé, proč to neuskuteční v rámci mezinárodního
výzkumu?"
"Důvod, proč jsme založili konsorcium pro financování výpravy, je, že jsme
ji chtěli učinit ekonomicky proveditelnou," odpověděl Art a pak se pustil
do obšírnějšího vysvětlování. "Pokud by se toho měla oficiálně ujmout
některá z národních vlád, nebyl by přijatelný už samotný koncept výpravy,
který by zahrnoval značné riziko pro posádku. Abychom jí zajistili
dostatečné bezpečí, museli bychom udělat kosmickou loď tak těžkou, že by se
vůbec nedostala k Saturnu, natož aby si mohla nést palivo na zpáteční
cestu. Tím, že bylo břemeno - a zodpovědnost za případný neúspěch
- přeneseno na komerční organizaci, mohla být loď odlehčena na takovou
míru, která cestu umožní. Proto se Space s. r. n. rozhodla převzít
zodpovědnost za opereční fázi letu."
"O jakém riziku vlastně mluvíš?" zeptala se Chastity trochu nervózně.
"Palivo, které budet potřebovat na cestu ze Saturnu na Zemi, budeme mít
uskladněné na oběžné dráze Saturnu," řekl Art. "Abychom se dostali domů,
musíme si ho vyzvednout."
"To není tak strašné," odpověděla Chastity ulehčeně. "Rod i já musíme
provést podobnou operaci pokaždé, když tankujeme náklaďák."
"Doletíme tam jen s takovým množstvím paliva, abychom zůstali viset na
padáku v horních vrstvách atmosféry. Abychom přežili, musíme nafouknout
balon, který vyvodí patřičný vztlak dřív, než loď klesne do vrstev s příliš
vysokým tlakem a teplotou."
"Nebudu se ptát na pravděpodobnost, že se nám to podaří," řekla Chastity.
"Jsem si jistá, že konstruktéři padáku a balonu pro to udělají, co bude
v jejich silách. A vzít s sebou trochu paliva navíc, abychom mohli provádět
výškové korekce, by jenom oddálilo nevyhnutelné." Odmlčela se a pak se
podívala na Roda. "Upečeme se, nebo nás to rozmačká?"
"Stěny velitelské sekce se zhroutí dřív, než vnitřní teplota dosáhne
hodnot, při kterých se začínají srážet bílkoviny. Tak ji zkonstruovali."
"Dobře." Těžce polkla a obrátila se, aby se mohla dívat Artovi do očí. "Co
ještě?"
Art s odpovědí nijak nespěchal. Pohlédl tázavě na Roda, jako by u něj
hledal pomoc.
"Než budeme moci odletět, budeme si muset palivo sami vyrobit," řekl Rod.
"A co když se porouchá výrobní jednotka?"
"Než budeme moci odletět, budeme si muset palivo sami vyrobit," zopakoval
Rod.
"Tak tohle je riziko." Chastity se tázavě podívala na Arta. "Je mi jasné,
že kvůli hodinovému časovému zpoždění mezi Zemí a Saturnem musí být na
palubě lidská posádka, která by řídila a sledovala chod výrobní jednotky.
Ale proč prostě neshodíme jednotku do atmosféry a posádka nezůstane na
oběžné dráze, aby ji ovládala prostřednictvím telerobotů?"
"Tohle řešení jsme zvažovali," řekl Art. "Jenomže aby teleroboti pro
výrobní jednotku a pomocná zařízení pokryli všechny eventuality, které
mohou nastat, museli by být tak složití, že by zvedli náklady na celou
výpravu na nějakých třicet miliard. Při této ceně by se projekt nemohl
uskutečnit. Pokud by roboty nahradili lidé, klesly by náklady na ostatní
zařízení na přijatelné tři miliardy. Proto vám také nabízíme miliardu,"
vysvětlil Art.
"Miliardu dostane každý člen posádky? Nebo Rod dostane víc, protože je
starší a zkušenější?"
"Tu odměnu vám nenabízíme za vaše schopnosti nebo nadání," odpověděl Art.
"Všichni členové posádky jsou špičkoví experti ve svých oborech. Miliardu
dostanete za riziko. Stejné riziko - stejná odměna."
Chastity se podívala na Roda, který souhlasně přikývl. Obrátila se zpátky
k Artovi.
"Kolik členů bude posádka mít?"
"Šest," řekl Art. "Konsorcium na tuto výpravu sehnalo deset miliard dolarů
- šest miliard pro posádku a tři na zařízení."
"Kdo dostane tu poslední miliardu?" zeptala se Chastity podezíravě.
Pohled v Artových očích se bleskově změnil z přátelského ve věcný. "Space
s.r.n.," odpověděl nakonec.
"Cože?" vybuchla Chastity. " My neseme veškeré riziko. Jak to, že dostaneš
stejné peníze jako my?"
Art věděl, že by Chastity nepřijala jako zdůvodnění vysvětlení, kolik
musela Space s.r.n. investovat, aby se jí vůbec podařilo konsorcium založit
a kolik by prodělala, kdyby překročili rozpočet deseti miliard. Miliarda
byla poctivý zisk za riziko, které na sebe vzal. Pokud bude projekt úspěšný
a výroba mety zahájena, mohl očekávat ještě daleko vyšší zisky, protože
Space s.r.n. vlastnila pět procent podílu konsorcia.
"Pokud o tu práci nemáš zájem, obrátím se na dalšího na seznamu..."
odpověděl Art pevně. Potom nasadil co nejlichometnější úsměv a dodal. "Ale
Rod i já bychom oba byli rádi, kdybys to místo vzala."
Chastity se dlouze zamyslela. Nelíbilo se jí to, ale stěžovat si mohla
stěží. Pokud by měla na účtě miliardu dolarů, po celý zbytek života mohla
žít jako multimilionářka už jen z úroků.
"Dobře," řekla konečně. Pak se otočila a zadívala se na Roda. "Pojďme se
podívat na naši loď."